0
0
0

Köpvillkor

Conrad Elektronik Norden AB - Köpvillkor per Februari 2015

§ 1. Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller för dig som konsument och näringsidkare som handlar hos Conrad Elektronik Norden AB (Conrad), om annat inte särskilt avtalats skriftligt mellan kunden och Conrad.

Vid försäljning till konsument tillämpar Conrad de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen (DHL) och Konsumentköplagen finns att läsa på Konsumentverkets webbplats.
Köparen måste vara myndig eller inneha målsmans tillstånd.
Med undantag för vad som anges i dessa köpvillkor är Köplagen tillämplig vid försäljning till företag/näringsidkare.



Som konsument har du möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat i Allmänna reklamationsnämnden. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se. Du kan även använda EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning. Denna portal ska primärt användas av kunder bosatta utanför i Sverige. Länk till portalen http://ec.europa.eu/consumers/odr/ .



 

§ 2. Beställning

Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till din registrerade e-postadress.

Beställda produkterna förblir Conrads egendom till dess de till fullo är betalade. Till dess äganderätten övergått till kunden, förbinder sig kunden att väl vårda produkterna och att inte utan Conrads skriftliga medgivande vidtaga ändringar i dessa. Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta nyttjanderätt till produkter som omfattas av ägarförbehåll.

 

§ 3. Leverans och frakt

Conrad levererar endast inom Sverige. Leveranstiden avgörs av det fraktalternativ som väljs samt beroende på var paketet geografiskt skickas till inom Sverige. Följande fraktalternativ och beräknade leveranstider erbjuds:

 
Fraktalternativ Leveranstid
UPS Standard 3 - 6 vardagar (till din dörr)
UPS Saver Express 48 - 72 timmar (till din dörr)
PostNord MyPack 6 vardagar (till ditt postombud)
PostNord DPD Företagspaket 6 vardagar (till din dörr)
 
  • Snabbleverans till dörren inom Sverige (UPS Standard)
    Beställningar gjorda arbetsdagar före klockan 10:00 levereras inom 3-6 arbetsdagar till nästan alla adresser i hela landet. Fullständiga villkor för UPS

    UPS levererar paketet till vald adress mellan klockan 08-17, arbetsdagar. Om ingen var på plats vid första leveransförsöket, lämnar UPS-chauffören en UPS InfoNotice.

    På UPS InfoNotice-meddelandet hittar du ett unikt referensnummer. Detta referensnummer kan du använda för att boka in en leverans då du kan ta emot ditt paket. Följande alternativ har du som kund (valen görs på www.ups.se genom att fylla i referensnumret i vänsterspaltens sökruta) UPS transport villkor

  • Standardleverans inom Sverige (Posten MyPack)
    Posten levererar alla paket upp till 20 kg till ditt postserviceställe. Du får en avi från Posten hemskickad till dig eller via SMS, med information om var paketet kan hämtas. Om du får din post med lantbrevbärare skickas paketet direkt hem till dig utan några extra kostnader. Vill du istället hämta paketet på ditt postserviceställe, går det också bra. Mer information får du på Postens hemsida: www.posten.se. Leverans sker inom 6 arbetsdagar.



  • Expressleverans till dörren (UPS Saver Express)
    Beställningar gjorda vardagar före klockan 10:00 levereras inom 48-72 timmar (vardagar) (före dagens slut) till nästan alla adresser i hela landet. Fullständiga villkor för UPS

    UPS levererar paketet till vald adress mellan klockan 08-17, arbetsdagar. Om ingen var på plats vid första leveransförsöket, lämnar UPS-chauffören en UPS InfoNotice.

    På UPS InfoNotice-meddelandet hittar du ett unikt referensnummer. Detta referensnummer kan du använda för att boka in en leverans då du kan ta emot ditt paket. Följande alternativ har du som kund (valen görs på www.ups.se genom att fylla i referensnumret i vänsterspaltens sökruta):


  • DPD Företagspaket inom Sverige
    Posten levererar alla paket upp till 35 kg till leveransadressen. Levereras sker till mottagaren före kl.16:00 helgfri måndag – fredag. Detta leveranssätt är endast tillgängligt för företag. Produkter som väger över 35 kg delas upp i flera paket eller skickas med speditör. Leverans sker inom 6-7 arbetsdagar.
  •  

    • Leverera till en annan adress
      Ange annan leveransadress för paketet.
    • Ändra leveransdag: Ange nytt datum då du kan finnas på plats för att ta emot paketet. Returnera paketet till avsändaren: UPS kommer att returnera ditt paket till oss.

    I UPS-tjänsten ingår det att chaufförens försöker leverera ditt paket vid tre tillfällen. Om UPS misslyckas med alla tre leveransförsök kommer paketet lämnas på närmsta UPS-kontor, där det finns i 5 arbetsdagar innan retur till Conrad.
     
    Fraktkostnader:
    Ordervärde UPS Standard PostNord MyPack UPS Saver Express PostNord DPD Företagspaket
    0 - 299 kr 99 kr 109 kr 199 kr 120 kr
    299 - 999 kr 49 kr 59 kr 199 kr 120 kr
    999- kr Fri frakt Fri frakt 199 kr 120 kr

    Fraktavgifterna avser leveranser inom Sverige. Fri frakt gäller endast Snabbleverans eller Standradleverans.

    I de fall kunden väljer att inte lösa ut sitt paket debiteras kunden kostnad för motsvarande frakt (tur och retur), postförskottsavgift samt hanteringsavgift på totalt 249 SEK.
     

    § 4. Pris och betalning

     

    Priserna på Conrad anges i svenska kronor och inkluderar den aktuella mervärdesskatten (25 % moms) samt exkluderar eventuella fraktkostnader och eventuell fakturaavgift vilka utgår enligt Conrads gällande prislista på leveransdagen.

    Konsument:
    Vid betalning via Klarna vänligen se www.conrad.se/klarna för fullständiga villkor.
    Har ni frågor gällande betalning besvaras de enklast av Klarna Kundservice.

     

    Näringsidkare:
    Faktura: Conrad kommer göra en sedvanlig kreditupplysning för godkännande. En fakturaavgift på 25 SEK kommer tas ut per order. Dröjsmålsränta enligt räntelagen (SFS 1975:635) tas ut vid försenad betalning.


    Förskottsbetalning: Förskottsbetalning kan göras till följande konto
    PG: 41 58 59-8
    BG: 155-8469
    IBAN: SE 32 9500 0099 6026 0415 8630, BIC-kod: NDEASESS.
    Märk med ditt order nr.



    Betalkort: Om du väljer att betala med konto-/kreditkort behöver vi dina kortuppgifter. Beloppet reserveras vid ditt köp och dras när paketet skickas. Observera att vi inte sparar på kortsinformationen utan vid nästa beställning måste kortuppgifterna uppges igen. Namnet på betalkortet och faktureringsadressen måste vara samma. Kortbetalning sker via SixPay vilka är PCI DSS certifierade.

    För egen säkerhet, maila inte dina kortuppgifter om du beställer via e-post. Vill du betala med kort, beställ online.


    Direktbetalning: Pengarna dras direkt från din internetbank. Betalning sker enkelt och säkert med PayEx.



    Faktura: Conrad kommer göra en sedvanlig kreditupplysning för godkännande. En fakturaavgift på 25 SEK kommer tas ut per order. Dröjsmålsränta enligt räntelagen (SFS 1975:635) tas ut vid försenad betalning.

    Betalkostnader/-avgifter:

     
    Typ av betalning Avgift
    Betalkort ingen avgift
    Direktbetalnin Ingen avgift
    Faktura 25 SEK
     

    § 5. Ångerrätt

    Enligt Distans- och hemförsäljningslagen (DHL) har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar utan att behöva ange orsak. Tidsfristen startar den dag du tar emot produkten. Varan ska återsändas till oss inom 14 dagar från det att du har åberopat ångerrätten. Om produkten har använts mer än skäligt för att kontrollera funktionalitet, kommer avdrag för värdeminskning att göras (om varan kan betraktas som begagnad). Avdraget dras ifrån beloppet som återbetalas. .

    För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig följa nedanstående punkter när du ångrar ett köp:

  • Kontakta oss inom 14 dagar Kundservice (via vårt kontaktformulär eller på kundservice@conrad.se).
  • Lägg tillbaka produkten i originalförpackningen, inkl. tillbehör som t.ex. kabel, bruksanvisning, batterier och fjärrkontroll.
  • Vi rekommenderar att du fyller i returblanketten – laddas ner här – och lägger den i förpackningen. En ifylld returblankett förenklar och snabbar på hanteringen av ditt ärende.
  • Vi rekommenderar att du skickar förpackningen till nedanstående returadress. När du utnyttjar ångerrätten står du för returkostnaden. Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen.
  • När vi har mottagit produkten/produkterna görs en återbetalning (med eventuellt avdrag för värdeminskning). Det tar 14 arbetsdagar från det att vi har mottagit och godkänt din retur, innan du erhåller återbetalningen. Vi betalar tillbaka det belopp som du har betalat, inklusive fraktkostnaden. Returkostnaden får du dock betala själv.

    Rekommenderad returadress:

    Conrad Elektronik Norden AB
    c/o - Östervärns Express - Ecotrans Group
    Stenyxegatan 34
    213 76 Malmö

    OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.

     

    Undantag från ångerrätten:

  • Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
  • Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen.
  • Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud- eller bildupptagning samt programvara där förseglingen har brutits.
  • Ångerrätten gäller inte företag/näringsidkare.
  •  

    Korrigering/Avbeställningar

    Vänligen notera att det ej går att korrigera/avbeställa en beställning efter den lagts. Detta pga. beställningen omedelbart påbörjar behandling för snabb & felfri leverans. Ni har alltid 14 dagars ångerrätt och ifall en avbeställning inkommer innan paketet skickats ut så debiteras ni ej för returfrakten.

     

    § 6. Transportskador

    Blir din produkt/paket skadad i transporten ber vi dig att anmäla händelsen till vår kundservice Klicka här » eller på kundservice@conrad.se

    Transportskador rekommenderar vi dig att anmäla så snart som möjligt från mottagandet. Senast behöver felet anmälas inom rimlig tid som är två månader från mottagandet. Föreligger speciella omständigheter kan det anmälas senare. Underlåtelse att följa dessa riktlinjer kan resultera i att kostnaden för produkten inte ersätts av Conrad.

    För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig följa nedanstående punkter när du returnerar en transportskada:

  • Återlämna paketet så snart som möjligt till postens serviceställe eller åkeriet som levererade det. Tänk på att skicka med faktura och/eller fraktsedel.
  • Gör en anmälan hos posten/åkeriet och meddela oss ärendenumret.
  • Fyll i returblanketten – laddas ner här – och lägg den i förpackningen. En ifylld returblankett förenklar och snabbar på hanteringen av ditt ärende.
  • Vi rekommenderar att du skickar förpackningen till nedanstående returadress. Vid transportskador står vi för kostnaden för returfrakten. Skicka returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). Skicka med kopia på kvittot vid returen, hela summan återbetalas. Beloppet överförs till önskat konto. Ersättningsleveranser är avgiftsfria. Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen. För en snabb och enkel retur kan du även alltid kontakta vår kundservice så kan de skicka en returfraktsedel till dig som du kan fästa på paketet för en kostnadsfri retur.

  • Rekommenderad returadress
    :

    Conrad Elektronik Norden AB
    c/o DC Syd AB
    Landsvägen 61
    231 70 Anderslöv


    OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.

     

    § 7. Garanti och reklamation

    Garanti: Conrad lämnar 24 månaders garanti på alla produkter utom förbrukningsprodukter, som till exempel batterier. Spara fakturan då den måste bifogas vid garantiärende, annars gäller inte garantin. Vi betalar inte resekostnader eller kostnader för reparationer gjorda i en annan verkstad eller av ett serviceföretag, om detta inte först har godkänts av vår kundservice. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än två år. Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

    Företag/näringsidkare har ej rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.

    Reklamation: Som konsument har du alltid rätt att reklamera ett fel till oss. Din lagliga rätt att reklamera gäller i tre år från inköpet. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden. Fel på produkten, felleverans eller transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid. Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan utbytt. Om säljaren inte håller med dig om hur felet uppstått är det han eller hon som måste bevisa att felet inte är ursprungligt under den här tiden. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på Konsumentverkets hemsida.

    För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig följa nedanstående punkter när du reklamerar ett köp:

  • Fyll i returblanketten – laddas ner här – och lägg den i förpackningen. En ifylld returblankett förenklar och snabbar på hanteringen av ditt ärende.
  • Vi rekommenderar att du skickar förpackningen till nedanstående returadress. I garantiärenden, transportskador eller vid leverans av fel produkt, står vi för kostnaden för returfrakten. Skicka returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). Skicka med kopia på kvittot vid returen, hela summan återbetalas. Beloppet överförs till önskat konto. Ersättningsleveranser är avgiftsfria. Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen. För en snabb och enkel retur kan du även alltid kontakta vår kundservice så kan de skicka en returfraktsedel till dig som du kan fästa på paketet för en kostnadsfri retur.
  • Rekommenderad returadress:

    Conrad Elektronik Norden AB
    c/o DC Syd AB
    Landsvägen 61
    231 70 Anderslöv


    OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.

     

    § 8. Returfrakt

    I garantiärenden, reklamation, transportskador eller vid leverans av fel produkt, står vi för kostnaden för returfrakten. Skicka returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). Skicka med kopia på kvittot vid returen, hela summan återbetalas. Beloppet överförs till önskat konto. Ersättningsleveranser är avgiftsfria. Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen. För en snabb och enkel retur kan du även alltid kontakta vår kundservice så kan de skicka en returfraktsedel till dig som du kan fästa på paketet för en kostnadsfri retur.

    Om du vill ångra ditt köp betalar vi tillbaka det belopp som du har betalat, inklusive fraktkostnaden. Returkostanden får du dock betala själv.

     

    § 9. Ansvar för fel

    Conrad är skyldig att enligt villkoren nedan och med den skyndsamhet omständigheterna kräver på egen bekostnad avhjälpa fel i produkten som består i att den inte uppfyller avtalad specifikation. 
     
    Conrads ansvar omfattar inte fel som är utan betydelse för produktens avsedda användning och som inte innebär olägenhet för kunden. 
     
    Conrads ansvar omfattar inte:

  • Fel förorsakade genom kundens användning av produkterna med annan utrustning eller andra tillbehör på ett sätt som påverkar dess funktion.
  • Fel förorsakade genom av kunden företagna ändringar eller ingrepp i produkterna som inte sker i enlighet med Conrads instruktioner.
  • Fel förorsakade genom kundens användning av produkterna på ett annat sätt än som framgår av användardokumentationen eller genom försummelse av kunden, dennes personal eller tredje man eller genom andra omständigheter utom Conrads kontroll.
  • Normalt driftsunderhåll såsom justering, normal förslitning eller att anskaffning av förbrukningstillbehör erfordras.
  •  

    När produkten är svår att flytta kan felavhjälpande ske hos kunden. Vid sådant avhjälpande skall berörda delar ställas till Conrads förfogande under därför erforderlig tid. Tid för sådana åtgärder skall förläggas till Conrads ordinarie arbetstid. På Conrads begäran skall representant från kunden närvara under Conrads arbete. I övrigt fall skall felavhjälpandet ske hos Conrad eller av denna anvisat serviceställe i Sverige.

    Har kunden anmält fel och det visar sig inte föreligga något fel som Conrad ansvarar för skall kunden ersätta Conrad enligt Conrad vid varje tillfälle gällande prislista.

    Conrad ansvar för fel är begränsat till det ovan sagda såvida inte grov vårdslöshet föreligger. Kunden kan inte rikta andra anspråk mot Conrad med anledning av fel.

     

    § 10. Ansvarsbegränsning

    Skulle skadeståndsansvar eller ersättningsskyldighet uppstå för Conrad enligt förevarande köpvillkor skall, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, ansvaret vara begränsat till ett sammanlagt belopp motsvarande köpeskillingen för den eller de produkter varpå skadeståndsskyldigheten grundar sig.

    Conrads ansvar omfattar endast direkta förluster. Vårt ansvar omfattar således inte indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kundens förlust av data, och ej heller skador som Conrad inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

    Conrad kan inte hållas ansvariga vid förlust av lagrad information eller programvara. Det är kundens skyldighet att ta nödvändig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning sker.

    Skulle Conrad vara förhindrad att leverera eller företa omleverans alternativt om en sådan leveransplikt blir orimligt betungande som följd av arbetskonflikt eller andra omständigheter som parterna inte kan råda över så som brand, krig, mobilisering eller oväntade militära inkallningar av motsvarande proportioner, rekvisitioner, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, transporthinder, varubrist, brist på bränsle, samt förseningar av leveranser från underleverantörer eller producenter som följd av liknande omständigheter som tas upp i denna punkt, är Conrad fri från allt ansvar med undantag av reklamationer och kreditering av saknade produkter.

     

    § 11. Installation av el-material

    Information beträffande el-material.

    Utdrag ur Konsumentverkets författningssamling KOVFS 1983-1 som tillämpas sedan 1984-01-01. Installation av följande material skall utföras av behörig elinstallatör: elektrisk ledning, passdel till gruppcentral, apparat som strömbrytare och uttag, ljusarmatur och elradiator för fast anslutning. Beträffande apparatuttag, lamphållare, lamputtag för sladdmontering, ljusregulator (dimmer) för sladdmontering, skarvuttag, sladdströmbrytare och stickpropp, får byte eller montering endast utföras av den som har tillräcklig kunskap om sådant arbete.


    OBS! Felaktigt utförd montering kan medföra brandfara samt livsfara.

     

    § 12. Överlåtelse av avtalet

    Conrad får utan kundens medgivande överlåta rätten att mottaga betalning enligt förevarande allmänna villkor.

    Förevarande allmänna villkor får i övrigt inte överlåtas utan andra partens samtycke.

     

    § 13. Förbehåll

    Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar samt slutförsäljning. Om en beställd produkt är slut förbehåller vi oss rätten att skicka en likvärdig ersättningsprodukt istället. Du har då givetvis full returrätt och får pengarna tillbaka för både produkt och frakt om du inte är nöjd. Att få en produkt man inte har beställt är en giltig grund för reklamation enligt konsumentköplagen.

     

    § 14. Personuppgifter

    Vid registrering så lagras era personuppgifter i vårt datasystem för att din beställning ska hanteras snabbt och felfritt, all information om dig behandlas enligt riktlinjerna i Dataskyddslagen/PUL. Vi kan på begäran radera/ändra era uppgifter om så önskas. Informationen du lämnar om dig själv används för betalning och leverans. Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part. Conrad.se använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter som sker via e-post, som går att avregistrera sig ifrån. Beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden ej godkännes annulleras.

     

    § 15. Skiljedom eller tvist

    Privatpersoner: Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter.

    Företag/näringsidkare: Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.

     

    § 16. Miljöansvar

    Conrad är medlem i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater som du köpt av Conrad, hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet. För en fullständig lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen besök www.el-kretsen.se.

     

    § 17. Cookies

    Den här webbplatsen innehåller cookies för att möjliggöra handel och förbättra vår kundservice. En cookie är en liten textfil som sparas på din dator och innehåller information som gör det möjligt att följa ditt surfande.

     

    § 18. Immateriella rättigheter

    Webbplatsen och dess innehåll skyddas av immaterialrättslig lagstiftning. Vissa namn, beteckningar och logotyper är varumärken som tillhör säljaren eller annan part. Det innebär att kunden inte får (utöver vad som medges enligt dessa villkor och tvingande lagstiftning) ändra, kopiera, reproducera, upplåta, överlåta, licensiera, komplettera eller på annat sätt använda information, programvara eller dokumentation på webbplatsen utan skriftligt medgivande från säljaren eller innehavaren av den immateriella rättigheten.

     

    § 19. Förändring av försäljningsvillkor

    Conrad förbehåller sig rätten att ändra i nuvarande försäljningsvillkor.

     

    § 20. Övrigt

    Vi är certifierade av Trygg E-handel som innehåller en rad bestämmelser för att du som kund ska känna dig trygg.
     

    § 21. Avtalspartner

    Ditt köpeavtal skrivs med:

    Conrad Elektronik Norden AB
    Skeppsgatan 19
    211 11 Malmö
    Org.nr: 556678-4624