0
0
0

Köpvillkor

Conrad Elektronik Norden AB - Köpvillkor per april 2018

§ 1. Allmänt

Conrad Elektronik Norden AB:s (Conrad) allmänna köpvillkor gäller från och med ovan angivet datum och ersätter alla tidigare av Conrad publicerade köpvillkor. Dessa allmänna köpvillkor gäller för dig som konsument och företag/näringsidkare som handlar hos Conrad, om annat inte särskilt avtalats skriftligt mellan kunden och Conrad. Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen och Distans- och hemförsäljningslagen. Conrad tillämpar de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen (DHL) och Konsumentköplagen finns att läsa på Konsumentverkets webbplats. Som konsument har du möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat i Allmänna reklamationsnämnden. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se. Du kan även använda EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning. Denna portal ska primärt användas av kunder bosatta utanför i Sverige. Länk till portalen http://ec.europa.eu/consumers/odr/ http://ec.europa.eu/consumers/odr/ Med undantag för vad som anges i dessa köpvillkor är Köplagen tillämplig vid försäljning till företag/näringsidkare. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se
Box 174
101 23 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 

§ 2. Produktinformation och manualer

Produkterna som finns på Conrads webbsida utgör Conrads ordinarie sortiment. Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller pris som är angivna på Conrads webbsida och i andra publikationer har informationen på webbsidan företräde. På respektive produkts produktsida finns generell information om produkten så som egenskaper och funktioner. Här finns även de manualer och datablad vi har tillgängliga för respektive produkt. Tyvärr är vissa av våra manualer på annat språk än svenska. Majoriteten av våra produkter har engelska manualer. På produktsidan under ”Dokumentation” kan du se vilka språk manualen för respektive produkt finns tillgänglig på. Conrad hänvisar till respektive tillverkare för mer information kring produkterna.

 

§ 3. Beställning

Genom att genomföra ett köp hos Conrad accepterar du våra Allmänna Köpvillkor. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren i sin helhet. Du godkänner även behandling av dina personuppgifter enligt nedan. När du handlar på Conrad måste du som köparen vara myndig eller inneha målsmans tillstånd. Barn under 18 år kan som huvudregel inte ingå avtal, och därmed är avtal med personer under 18 år ogiltiga. Det finns dock ett undantag enligt föräldrabalken att om ett barn mellan 16 och 18 år själv har förvärvat pengar då även har rätt att spendera dessa. Vidare görs undantag för barn under 18 år som har eget hushåll, vilka har rätt att sluta sedvanliga avtal för att upprätthålla den dagliga hushållningen. Ett avtal om köp ingås när du som kund lägger en beställning på vår hemsida dvs. när köpprocessen är slutförd och när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. Efter beställningen kommer du att få ett beställningskvitto via e-mail med rubriken ”Tack för din beställning”. I detta e-mail finns även en länk till våra köpvillkor. Våra köpvillkor kommer du även att få i fysisk form på baksidan av fakturan/följesedeln som följer med i paketet. När din beställning är behandlad och paketet är på väg skickas ett e-mail med orderbekräftelse. Detta mail innehåller leveransinformation och kolli-id så att du kan spåra försändelsen. De beställda produkterna förblir Conrads egendom till dess att de till fullo är betalade. Till dess äganderätten övergått till kunden, förbinder sig kunden att vårda produkterna och att inte utan Conrads skriftliga medgivande vidta ändringar i dessa. Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta nyttjanderätt till produkter som omfattas av ägarförbehåll.

 

§ 4. Priser och frakt

Priserna hos Conrad anges i SEK och inkluderar moms (25 %). Eventuella fraktkostnader och fakturaavgift tillkommer. Den totala kostnaden för detta beror på vilket frakt-/betalsätt som väljs. Conrad levererar endast inom Sverige. Leveranstiden avgörs av det fraktalternativ som väljs samt beroende på var paketet geografiskt skickas till inom Sverige. Conrad erbjuder följande fraktalternativ och leveranstider:

 
Fraktalternativ Leveranstid
UPS Standard 3 - 5 vardagar (till din dörr)
UPS Saver Express 48 - 72 timmar (till din dörr)
PostNord MyPack Collect 3 - 5 vardagar (till ditt postombud)
PostNord Parcel 3 - 5 arbetsdagar (till din dörr)
 
  • Snabbleverans till dörren inom Sverige (UPS Standard)
    Beställningar gjorda arbetsdagar före klockan 10:00 levereras inom 3-5 arbetsdagar till nästan alla adresser i hela landet. Fullständiga villkor för UPS

    UPS levererar paketet till vald adress mellan klockan 08-17, arbetsdagar. Om ingen var på plats vid första leveransförsöket, lämnar UPS-chauffören en UPS InfoNotice.

    På UPS InfoNotice-meddelandet hittar du ett unikt referensnummer. Detta referensnummer kan du använda för att boka in en leverans då du kan ta emot ditt paket. Följande alternativ har du som kund (valen görs på www.ups.se genom att fylla i referensnumret i vänsterspaltens sökruta) UPS transport villkor


  • Standardleverans inom Sverige (PostNord MyPack Collect)
    Posten levererar alla paket upp till 20 kg till ditt postserviceställe. Du får en avi från Posten hemskickad till dig eller via SMS, med information om var paketet kan hämtas. Om du får din post med lantbrevbärare skickas paketet direkt hem till dig utan några extra kostnader. Vill du istället hämta paketet på ditt postserviceställe, går det också bra. Mer information får du på Postens hemsida: www.posten.se. Leverans sker mellan 3 - 5 arbetsdagar.



  • Expressleverans till dörren (UPS Saver Express)
    Beställningar gjorda vardagar före klockan 10:00 levereras inom 48-72 timmar (vardagar) (före dagens slut) till nästan alla adresser i hela landet. Fullständiga villkor för UPS

    UPS levererar paketet till vald adress mellan klockan 08-17, vardagar. Om ingen var på plats vid första leveransförsöket, lämnar UPS-chauffören en UPS InfoNotice.

    På UPS InfoNotice-meddelandet hittar du ett unikt referensnummer. Detta referensnummer kan du använda för att boka in en leverans då du kan ta emot ditt paket. Följande alternativ har du som kund (valen görs på www.ups.se genom att fylla i referensnumret i vänsterspaltens sökruta):


  • PostNord Parcel inom Sverige
    Posten levererar alla paket upp till 35 kg till leveransadressen. Levereras sker till mottagaren före kl.16:00 helgfri måndag – fredag. Detta leveranssätt är endast tillgängligt för företag. Produkter som väger över 35 kg delas upp i flera paket eller skickas med speditör. Leverans sker inom 3 - 5 arbetsdagar.
  •  

    • Leverera till en annan adress
      Ange annan leveransadress för paketet.
    • Ändra leveransdag: Ange nytt datum då du kan finnas på plats för att ta emot paketet. Returnera paketet till avsändaren: UPS kommer att returnera ditt paket till oss.

    I UPS-tjänsten ingår det att chaufförens försöker leverera ditt paket vid tre tillfällen. Om UPS misslyckas med alla tre leveransförsök kommer paketet lämnas på närmsta UPS-kontor, där det finns i 5 arbetsdagar innan retur till Conrad.
     
    Fraktkostnader:
    Ordervärde UPS Standard PostNord MyPack Collect UPS Saver Express PostNord Parcel
    0 - 599 kr 69 kr 69 kr 199 kr 120 kr
    Över 599 kr Fri frakt Fri frakt 199 kr 120 kr

    Fraktavgifterna avser leveranser inom Sverige. Fri frakt gäller endast Snabbleverans eller Standardleverans.
    Outlösta paket debiteras en avgift på 249 kr (inkl. moms) för att täcka Conrad:s kostnader för frakt och administration. Om varan inte kan levereras inom avtalad tid kommer kunden att informeras om en ny leveranstidpunkt via e-mail. Om leveranstiden är av väsentlig betydelse har kunden rätt att häva sitt köp.

     

    § 5. Betalningsvillkor

    Som kund är du medveten om och accepterar att ett köp hos Conrad innebär betalningsansvar.

    Betalningsalternativ:

    Klarna faktura delbetalning/konto
    Som kund kan du via Klarna välja betalning mot faktura eller delbetalning/konto. I dessa fall är det Klarna AB som ansvarar för kreditbedömning, avisering och mottagande av betalning. Observera att att en fordran i dessa fall kommer att överlåtas till Klarna AB. Vid försenad betalning utgår avgift för betalningspåminnelse samt dröjsmålsränta enligt Klarna AB:s villkor. Vid betalning via Klarna vänligen se www.conrad.se/klarna för fullständiga villkor.
    Om du har frågor om en betalning som är gjord via Klarna så besvaras dessa enklast av Klarna Kundservice.

     

    Kortbetalning
    Betalning kan göras med kontokort utfärdat i Sverige. Du kan betala med Visa, Mastercard, American Express eller Diners Club. Om du väljer att betala med konto-/kreditkort behöver vi dina kortuppgifter. Beloppet reserveras vid köp och dras när paketet skickas. Observera att vi inte sparar kortsinformationen utan vid nästa beställning måste kortuppgifterna uppges igen. Namnet på betalkortet och faktureringsadressen måste vara samma. Kortbetalning sker via SixPayvilka är PCI DSS certifierade. För egen säkerhet, maila inte dina kortuppgifter om du beställer via e-mail. Vill du betala med kort, beställ online.


    Direktbetalning: Pengarna dras direkt från din internetbank genom att du loggar in där och godkänner betalningen. Du kan betala via Nordea, Handelsbanken eller SEB. Betalningen sker enkelt och säkert med PayEx.


    Faktura: Conrad kommer att göra en kreditupplysning för godkännande. Vi tar en administrativ avgift på 25 kr för detta. Betalningsfristen är 30 dagar netto om inget att är överreskommet. Dröjsmålsränta enligt räntelagen (SFS 1975:635) tas ut vid försenad betalning.


    Förskottsbetalning: Förskottsbetalning kan göras till följande konto
    BG: 155-8469
    IBAN: SE 32 9500 0099 6026 0415 8630, BIC-kod: NDEASESS.
    Ange ditt ordernummer som meddelande..


    Betalkostnader/-avgifter:

     
    Typ av betalning Avgift
    Betalkort ingen avgift
    Direktbetalnin Ingen avgift
    Faktura 25 SEK
     

    § 6. Ångerrätt

    Ångerrätten gäller inte företag/näringsidkare. Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen (DHL). Ångerfristen startar den dag du tar emot varan. Du behöva inte ange orsak men en förutsättning är att produkten är oanvänd och oskadad. Om produkten har använts mer än skäligt för att kontrollera funktionalitet, kommer avdrag för värdeminskning att göras (om varan kan betraktas som begagnad). Avdraget dras ifrån beloppet som återbetalas. Varan ska återsändas till oss inom 14 dagar från det att du har åberopat ångerrätten. För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig att följa nedanstående punkter när du ångrar ett köp:

  • Kontakta oss inom 14 dagar Kundservice (via vårt kontaktformulär eller på kundservice@conrad.se).
  • Lägg tillbaka produkten i originalförpackningen, inkl. tillbehör som t.ex. kabel, bruksanvisning, batterier och fjärrkontroll.
  • Vi rekommenderar att du fyller i returblanketten – laddas ner här – och lägger den i förpackningen. En ifylld returblankett förenklar och snabbar på hanteringen av ditt ärende.
  • Vi rekommenderar att du skickar förpackningen till nedanstående returadress. När du utnyttjar ångerrätten står du för returkostnaden. Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen.
  • När vi har mottagit varan i retur eller har mottagit ett bevis om att varan har skickats av kunden gör vi en återbetalning inom 14 dagar. Vi betalar tillbaka det belopp som kunden har betalt (med eventuellt avdrag för värdeminskning) vi betalar även tillbaka fraktkostnaden. Returkostnaden får kunden betala själv. Återbetalningen sker med samma betalningssätt som vid köptillfället. Om vi av en eller annan anledning inte kan återbetala med samma metod som användes för den ursprungliga betalningen kommer vi kontakta kunden för godkännande av det tilltänkta sättet för återbetalning.

    Rekommenderad returadress:

    Conrad Elektronik Norden AB
    c/o - Östervärns Express - Ecotrans Group
    Stenyxegatan 34
    213 76 Malmö

    OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.

     

    Undantag från ångerrätten:

  • Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
  • Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen.
  • Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud- eller bildupptagning samt programvara där förseglingen har brutits.
  • Ångerrätten gäller inte företag/näringsidkare.


  • Konsumentverkets ångerblankett
    Denna ångerblankett kan användas när du som konsumenten vill ångra ett avtal, enligt reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Som konsumenten har du även möjlighet att ångra dig på annat sätt än med blanketten men du rekommenderas alltid att spara underlag som visar att du ångrat dig.
    Om du önksar använda denna blankett ska den mailas/skickas till oss, inte till Konsumentverket.
     

    Ändring och avbeställning


    Ändring av beställning Om du behöver ändra något i din beställning kan du göra detta kostnadsfritt fram till dess att paketet expedieras hos Conrad, dvs. fram till dess att du får en orderbekräftelse på mail. Kontakta vår kundservice så fort som möjligt på kundservice@conrad.se då din order börjar behandlas rätt omgående. När din order har expedierats kan vi inte göra några ändringar. Avbeställning Behöver du göra en avbeställning kan du göra detta utan avgift fram till dess att paketet har lämnat vårt lager dvs. fram till dess att du får en orderbekräftelse på mail. Kontakta vår kundservice så fort som möjligt på kundservice@conrad.se då din order börjar behandlas rätt omgående. Om din beställning har hunnit expedieras hänvisar vi till ångerätten som du som konsument alltid har och som är 14 dagar.
     

    § 7. Transportskador

    Blir din produkt/paket skadad i transporten ber vi dig att anmäla händelsen till vår kundservice Klicka här » eller på kundservice@conrad.se

    Transportskador rekommenderar vi dig att anmäla så snart som möjligt från mottagandet. Senast behöver felet anmälas inom rimlig tid som är två månader från mottagandet. Föreligger speciella omständigheter kan det anmälas senare. Underlåtelse att följa dessa riktlinjer kan resultera i att kostnaden för produkten inte ersätts av Conrad.

    För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig följa nedanstående punkter när du returnerar en transportskada:

  • Anmäla händelsen till vår kundservice Klicka här » eller maila till kundservice@conrad.se.
  • Fyll i returblanketten – laddas ner här – och lägg den i förpackningen. En ifylld returblankett förenklar och snabbar på hanteringen av ditt ärende.
  • Återlämna paketet så snart som möjligt till ett postombud eller åkeri. Tänk på att skicka med fakturan och/eller fraktsedel i paketet.
  • Vid transportskador står vi för kostnaden för returfrakten. För en snabb och kostnadsfri retur kan du kontakta vår kundservice så skickar de en returfraktsedel till dig som du kan fästa på paketet. I annat fall skickar du returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen. Maila oss även en kopia av kvittot så att vi kan återbetala dig hela summan. Beloppet överförs till önskat konto. Vi rekommenderar att du skickar paketet till nedanstående returadress:

  • Rekommenderad returadress
    :

    Conrad Elektronik Norden AB
    c/o - Östervärns Express - Ecotrans Group
    Stenyxegatan 34
    213 76 Malmö

    OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.

     

    § 8. Garanti och reklamation

    Garanti: Conrad lämnar 24 månaders garanti på alla produkter utom förbrukningsprodukter, som till exempel batterier. Spara fakturan då den måste bifogas vid garantiärende, annars gäller inte garantin. Vi betalar inte resekostnader eller kostnader för reparationer gjorda i en annan verkstad eller av ett serviceföretag, om detta inte först har godkänts av vår kundservice. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än två år. För batterier lämnas sex månaders garanti. Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

    Företag/näringsidkare har ej rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.

    Reklamation: Som konsument har du alltid rätt att reklamera ett fel till oss. Din lagliga rätt att reklamera gäller i tre år från inköpet. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden. Fel på produkten, felleverans eller transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid. Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan utbytt. Om säljaren inte håller med dig om hur felet uppstått är det han eller hon som måste bevisa att felet inte är ursprungligt under den här tiden. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på Konsumentverkets hemsida.

    För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig följa nedanstående punkter när du reklamerar ett köp:

  • Fyll i returblanketten – laddas ner här – och lägg den i förpackningen. En ifylld returblankett förenklar och snabbar på hanteringen av ditt ärende.
  • Vi rekommenderar att du skickar förpackningen till nedanstående returadress. I garantiärenden, transportskador eller vid leverans av fel produkt, står vi för kostnaden för returfrakten. Skicka returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). Skicka med kopia på kvittot vid returen, hela summan återbetalas. Återbetalningen sker med samma betalningssätt som vid köptillfället. Om vi av en eller annan anledning inte kan återbetala med samma metod som användes fo¨r den ursprungliga betalningen kommer vi att kontakta dig för godkännande av det tilltänkta sättet för återbetalning. Ersättningsleveranser är avgiftsfria. Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen. För en snabb och enkel retur kan du även alltid kontakta vår kundservice så kan de skicka en returfraktsedel till dig som du kan fästa på paketet för en kostnadsfri retur.

    Rekommenderad returadress:

    Conrad Elektronik Norden AB
    c/o - Östervärns Express - Ecotrans Group
    Stenyxegatan 34
    213 76 Malmö


    OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.



    Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

    Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se
    Box 174
    101 23 Stockholm
    ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
    EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
     

    § 9. Returfrakt

    I garantiärenden, reklamation, transportskador eller vid leverans av fel produkt, står vi för kostnaden för returfrakten. Skicka returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). Skicka med kopia på kvittot vid returen, hela summan återbetalas. Återbetalningen sker med samma betalningssätt som vid köptillfället. Om vi av en eller annan anledning inte kan återbetala med samma metod som användes för den ursprungliga betalningen kommer vi att kontakta dig för godkännande av det tilltänkta sättet för återbetalning. Ersättningsleveranser är avgiftsfria. Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen. För en snabb och enkel retur kan du även alltid kontakta vår kundservice så kan de skicka en returfraktsedel till dig som du kan fästa på paketet för en kostnadsfri retur.

    Om du vill ångra ditt köp betalar vi tillbaka det belopp som du har betalat, inklusive fraktkostnaden. Returkostanden får du dock betala själv.

     

    § 10. Förbehåll

    Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar samt slutförsäljning. Om en beställd produkt är slut förbehåller vi oss rätten att skicka en likvärdig ersättningsprodukt istället. Du har då givetvis full returrätt och får pengarna tillbaka för både produkt och frakt om du inte är nöjd. Att få en produkt man inte har beställt är en giltig grund för reklamation enligt konsumentköplagen.

     

    § 11. Ansvar för fel

    Om det skulle föreligga fel som Conrad ansvarar för åtar sig Conrad att, efter eget val, avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller återbetalning av köpeskillingen. Conrad har rätt att hänvisa kunden till respektive tillverkare eller till serviceverkstad som tillverkaren hänvisar till för att få felet åtgärdat.
    Conrads ansvar omfattar inte:

  • Fel förorsakade genom kundens användning av produkterna med annan utrustning eller andra tillbehör på ett sätt som påverkar dess funktion.
  • Fel förorsakade genom av kunden företagna ändringar eller ingrepp i produkterna som inte sker i enlighet med Conrads instruktioner.
  • Fel förorsakade genom kundens användning av produkterna på ett annat sätt än som framgår av användardokumentationen eller genom försummelse av kunden, dennes personal eller tredje man eller genom andra omständigheter utom Conrads kontroll.
  • Normalt driftsunderhåll såsom justering, normal förslitning eller att anskaffning av förbrukningstillbehör erfordras.
  •  

    Conrads ansvar omfattar endast direkta förluster. Vårt ansvar omfattar inte indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kundens förlust av data, och ej heller skador som Conrad inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder Conrad inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Conrad kan inte hållas ansvarig vid förlust av lagrad information eller programvara. Det är kundens skyldighet att ta nödvändig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning sker. Skulle Conrad vara förhindrad att leverera eller företa omleverans alternativt om en sådan leveransplikt blir orimligt betungande som följd av arbetskonflikt eller andra omständigheter som parterna inte kan råda över så som brand, krig, mobilisering eller oväntade militära inkallningar av motsvarande proportioner, rekvisitioner, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, transporthinder, varubrist, brist på bränsle, samt förseningar av leveranser från underleverantörer eller producenter som följd av liknande omständigheter som tas upp i denna punkt, är Conrad fri från allt ansvar med undantag av reklamationer och kreditering av saknade produkter. Det totala ansvar som kan uppkomma för Conrad gentemot kund är begränsat till vad som anges ovan och kunden kan inte rikta andra anspråk mot Conrad. Ett sammanlagt beloppet är begränsat till motsvarande köpeskilling för den eller de produkter varpå skadeståndsskyldigheten grundar sig.

     

    § 12. Installation av el-material

    Information beträffande el-material.

    Utdrag ur Konsumentverkets författningssamling KOVFS 1983-1 som tillämpas sedan 1984-01-01. Installation av följande material skall utföras av behörig elinstallatör: elektrisk ledning, passdel till gruppcentral, apparat som strömbrytare och uttag, ljusarmatur och elradiator för fast anslutning. Beträffande apparatuttag, lamphållare, lamputtag för sladdmontering, ljusregulator (dimmer) för sladdmontering, skarvuttag, sladdströmbrytare och stickpropp, får byte eller montering endast utföras av den som har tillräcklig kunskap om sådant arbete.


    OBS! Felaktigt utförd montering kan medföra brandfara samt livsfara.

     

    § 13. Kundkonto

    Du ska hantera dina Inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) till kundkonton på Conrads webbsida på ett sådant sätt att de inte kommer till obehöriga personers kännedom. Om du ger dina inloggningsuppgifter till någon annan ger du den personen behörighet att lägga beställningar i ditt namn. Du blir därmed betalningsskyldig för dessa beställningar. Om du misstänker att någon obehörig person har tillgång till dina inloggningsuppgifter är det ditt ansvar att omedelbart meddela Conrad om detta och att byta lösenord.

     

    § 14. Personuppgifter

    Genom att skapa ett konto samtycker du till att Conrad behandlar dina personuppgifter för de ändamål och på de villkor som framgår av Conrads integritetspolicy. Genom att godkänna dessa Allmänna köpvillkor vid genomförande av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Conrad enligt nedan. Vid registrering lagras dina personuppgifter i vårt datasystem för att vi ska kunna administrera ditt köp. Om du önskar betala med faktura behöver Conrad dina personuppgifter, dessa kommer då att samköras med, eller delas med myndigheter, betalningsförmedlare och kreditföretag för hantering av betalning och kreditupplysning. All information om dig behandlas enligt riktlinjerna i Dataskyddslagen/PUL. Conrad är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar. På din begäran kan vi radera/ändra dina uppgifter om så önskas, kontakta i så fall vår kundservice. Informationen du lämnar om dig själv används för betalning och leverans. Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part. Dina uppgifter sparas inte längre tid än vad som är tillåtet enligt personuppgiftslagen (1998:204). Vi kan komma att använda dina uppgifter i marknadsföringssyfte så som i våra nyhetsbrev. I varje mail finns en länk där du enkelt kan avregisterra dig från fler utskick. Beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden ej godkännes annulleras.

     

    § 15. Cookies

    Den här webbsidan innehåller cookies för att möjliggöra handel och förbättra din kundupplevelse. En cookie är en liten textfil som sparas på din dator och innehåller information som gör det möjligt att följa ditt surfande. Du kan läsa mer i vår Cookiepolicy.

     

    § 16. Immateriella rättigheter

    Webbsidan och dess innehåll skyddas av immaterialrättsliga lagar. Vissa namn, beteckningar och logotyper är varumärken som tillhör säljaren eller annan part. Detta innebär att dessa inte får ändras, kopieras, reproduceras, upplåtas, överlåtas, licensieras eller kompletteras. Det är inte heller tillåtet att använda information, programvara eller dokumentation från webbplatsen utan skriftligt medgivande från Conrad eller innehavaren av den immateriella rättigheten. Utskrift eller annan kopiering av material är tillåtet för eget, privat, icke-kommersiellt bruk.

     

    § 17. Miljöansvar

    Conrad är medlem i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater som du köpt av Conrad, hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet. För en fullständig lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen besök www.el-kretsen.se.

     

    § 18. Förändring av försäljningsvillkor

    Conrad förbehåller sig rätten att ändra i nuvarande försäljningsvillkor.

     

    § 19. Övrigt

    Vi är certifierade av Trygg E-handel som innehåller en rad bestämmelser för att du som kund ska känna dig trygg.
     

    § 20. Skiljedom eller tvist

    Konsumnet: Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter.

    Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

    Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se
    Box 174
    101 23 Stockholm
    ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
    EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

    Företag/näringsidkare: Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.

     

    § 21. Avtalspartner

    Ditt köpeavtal skrivs med:

    Conrad Elektronik Norden AB
    Skeppsgatan 19
    211 11 Malmö
    Org.nr: 556678-4624

     

    § 21. Kontakta oss

    Som företag/näringsidkare kontakta vår säljavdelning: sales@conrad.se
    Som konsument kontakta vår kundservice: kundservice@conrad.se