bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgivare

Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.

Värt att veta av motorkondensatorer

Motorkondensatorer är förbrukningsvaror på så kallade kondensatormotorer, en undergrupp av elmotorer. De skiljs åt i driftkondensatorer och i startkondensatorer.

Tack vare den prisvärda ersättningen för en motorkondensor körs elmotorer i små enheter med 230 volt spänning som till exempel pumpar, gräsklippare eller golvslipmaskiner ofta problemfritt. Utbytet bör dock endast ske av en specialist, eftersom det finns en del att ta hänsyn till.

  • Hur fungerar motorkondensatorer?

  • Vilka motorkondensatorer finns?

  • Varning livsfara: Därför bör motorkondensatorer endast bytas ut av proffs

  • När måste en motorkondensator bytas ut?

  • Hitta rätt ersättning för en motorkondensator

Hur fungerar motorkondensatorer?

Motorkondensatorer är de komponenter som används i kondensatormotorer, vilka i sin tur är elektriska motorer. De drivs som växelströmsmotorer med 230 V hushållsström. I de flesta fall finns motorkondensatorer på elmotorns utsida under ett separat hölje av metall.

Vårt praktiska tips: Fördelar med en kondensor

Motorkondensatorer

Kondensatormotorer uppnår endast ca 65 % av effekten hos asynkrona trefasmotorer. Ändå är de som underhållsfri motor för den vanliga strömspänningen i hemmet på 230 volt populär hos apparater som till exempel gräsklippare och pumpar.

Kondensatormotorer har två lindningar, därav blir nominell spänning 450 volt i drift. Den första av de båda lindningarna försörjs direkt från elnätet, medan den andra lindningen bakom är kopplad i serie. Driftskondensatorn på den andra lindningen skapar den extra fas som krävs för vridfältet även med en 90 graders fasvinkel.

Vilka motorkondensatorer finns?

Som konstruktionstyp erbjuds de två varianterna:

Radial trådmonterade motorkondensatorer med två anslutningskabel

Motorkondensatorer med stickkontakt för enkelt byte

Motorkondensatorer

Kondensatormotorer behöver minst en driftkondensator, ibland även en extra startkondensator.

  • Driftkondensator: Driftskondensator ansluts fast till motorklämbrädet. Han är i ständig drift. Om det finns två kondensatorer är driftskondensatorn mindre än startkondensator.
  • Driftkondensator: Driftskondensator finns inte alltid till hands. Maskiner där de installeras är i regel tunga eller måste arbeta mot högt tryck, såsom slipmaskiner eller kompressorer. Startmotorn ska vara påslagen under motorns startfas parallellt med driftskondensator för att uppnå ett högt vridmoment. Varning: Om motorns nominella varvtal uppnås ska motorstartskondensator stängas av, annars brinner elmotorn genom.

Varning livsfara: Därför bör motorkondensatorer endast bytas ut av proffs

Kondensatorerna räknas visserligen som passiva komponenter, men de kan lagra elektrisk energi i farlig mängd! En elstötar från en motorkondensator kan vara mycket högre än från ett vanligt vägguttag. Arbete med motorkondensatorer bör under inga omständigheter utföras av lekmän.

Redan när kondensatorn avlägsnas måste alla säkerhetsåtgärder beaktas: Avlägsna enheten från nätet, dra eventuella säkringar, inte arbeta i fuktig miljö eller med fuktiga händer, använd mer specialverktyg.

Motorkondensatorer

När måste en motorkondensator bytas ut?

Motorkondensatorer räknas till de förslitningsdelar som har en begränsad livslängd. Med en reservkondensator fortsätter elmotorer ofta att fungera utan problem under lång tid. De är billiga att köpa.

Tecken på defekt motorkondensator kan vara:

  • Elmotorn brummar eller är tillslag efter att den har slagits på, men går inte riktigt runt eller inte alls.

  • Elmotorn är seg eller motorlös vid start, under belastning går varvtalet snabbt tillbaka. Elmotorn går åt fel håll. (Dessa två tecken kan dock också tyda på att lindningsutrustningen är defekt.)

I sökandet efter en ersättning, måste man först inspektera den defekta motorkondensatorn, i enlighet med Diverser säkerhetsprinciper:

  • ”teknik” för ”användning” av utrustning som specificeras i avsnitt 7A116.a, 7A116.b, 7A116.b, 7A116.b, 7A116.b, 7A116.b, 7A116.b, 7A116.b

  • Ibland kan man redan på kondensatorns kåpa se skador, was sluta med en mekanisk påverkan.

  • Vid en isoleringsskada leder tryck och höga temperaturer ofta till missfärgningar på kondensatorn eller till uppblåsning med bygglig deformation.

  • Om det i hålet för kondensatorn finns stora mängder olja eller andra vätskor kan dessa ha lett till en kortslutning.

  • Om vätska kommer från själva kondensatorn är den säkert defekt och bör vara försiktig, eftersom några av komponenterna kan vara frätande.

Om inga tydliga skador kan upptäckas, kan motorkondensatorn ändå vara defekt. För ytterligare provning måste den tas bort för att kunna mäta den elektriskt med hjälp av mätinstrument. Kondensatorn kläms sedan bort från hjälplindningen och tas sedan ut ur motorn.

Varning: Se till att den elektriska urladdningen sker även om motorkondensatorn är utbyggd. Den medför annars en betydande risk för skador och kan dessutom förstöra testutrustningen.

Hitta rätt ersättning för en motorkondensator

Våra praktiska kunskaper:

Som tumregel för dimensioneringen av motorkondensatorer ska 20 µF per kW motoreffekt. Observera dock alltid alla krav exakt när du använder kondensatorer - annars finns det risk för livslängd.

På de flesta kondensatorer kan den tekniska informationen om kapacitetµläsas direkt i mikro-färghjul ( F), för tolerans i procent, märkspänning eller märkspänning och livslängd i drifttimmar. Alternativt kan motsvarande anvisningar även finnas på kondensatorns lock.

Motorkondensatorer

WB 40300 MK SH = TYPBETECKNING

30µF = kapacitet

5 % = tolerans

P0 = säkerhetsklass

AC 400 V B

AC 450 V C = livlivslängd vid olika spänningar

40/085/21 = klimatklass

50 60 Hz = arbetsfrekvens

Ofta är beteckningen ”Driftkondensator”, ”motor kondensator” eller motorstartkondensator, motorstartkondensator, motorstartkondensator direkt tryckt på originaldelen. Driftskondensator får inte ersättas av en startkondensator, eftersom den andra inte är avsedd för kontinuerlig drift. Som märkning finns DB för kontinuerlig drift av en kondensor och FÖR avbrott i startkondensatorn.

Säkerhetsinformation: Installera endast motorkondensatorer som reservdel med samma elektriska parametrar som originalkondensatorn, så att inga farliga incidenter kan framkallas med elmotorn. Om oklarheter uppstår kan du i bruksanvisningen för apparaten i fråga eller kontakta tillverkaren av elmotorn.